Vergelijk Microsoft 365 vs ITSD Online

Project Description

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen Office 365 en de cloud-desktop van ITSD?

  • Maatwerk. Een cloud-desktop is niet alleen de toegang tot een reeks Microsoft-producten maar een professionele serveromgeving. Deze heeft alle voordelen en functies zoals o.a. het toepassen van maatwerk en koppelingen welke het werken voor een bedrijf efficiënter maakt.
  • Hardware behoeften. Met een cloud desktopoplossing heeft u geen on-site servers. Dit betekent minder onderhoud, geen serverruimte en geen dure upgradeprojecten. Met Office 365 hebt u nog steeds servers of normale computers nodig voor alle toepassingen die zich niet binnen de Microsoft-suite bevinden met als resultaat dat er geen besparing plaatsvindt op de lokale apparatuur. Cloud-desktops bieden ook de mogelijkheid om de desktopcomputers te vervangen door ‘thin clients’, in feite kleine, energiezuinige computers waarop het beheer minimaal is.
  • Beveiliging: hoewel Office 365 updates biedt voor de reeks producten die het biedt, bent u zelf verantwoordelijk voor het patchen, onderhouden en bijwerken van deze en uw andere lokaal geïnstalleerde toepassingen. De cloud-desktopoplossing biedt volledig onderhoud en monitoring inclusief patching, antivirus, anti-spyware en anti-malware voor voortdurende bescherming. Ook is de cloud-desktop omgeving zwaar beschermt zodat het risico dat u of uw medewerkers onbedoelde veiligheidsfouten maken tot een minimum beperkt wordt. Bij gebruik van O365 op onbeheerde computers zijn de risico’s op een onbedoelde fout of virus nog steeds aanwezig.
  • Back-up: Standaard hebben de Office 365 producten geen back-up voorziening en deze zal als separaat product moeten worden afgenomen. Dit wordt zelden gedaan omdat de term “cloud” de meeste mensen het onjuiste idee geeft dat de bestanden 100% veilig staan. Hierdoor is er een groot risico dat bestanden onherstelbaar verdwijnen. De cloud-desktop omgeving wordt volledig geback-upt.
  • Ondersteuning: hoe groter de leverancier, hoe meer rompslomp er doorlopen moet worden om problemen op te laten oplossen met alle vertraging die daarbij komt kijken. Een leverancier die gebruik maakt van zijn eigen systemen is altijd “in control” en is niet afhankelijk van een grote stugge derde partij als Microsoft. De ondersteuning van Microsoft is meestal traag en niet erg betrouwbaar. MKB-leveranciers investeren daarnaast meer in hun kwaliteit en klantondersteuning.
  • Beheerkosten: Daar met Office 365 alleen het office gedeelte van uw IT-omgeving in de cloud staat blijven de hogere kosten van lokaal beheer bestaan. Tevens kent de Office 365 omgeving standaard geen koppeling aan een server waardoor de computers slechter te beheren zijn. Dit is wel separaat te regelen via Microsoft Azure, maar dit brengt uiteraard weer kosten met zich mee. De cloud-desktop omgeving wordt aangeboden inclusief beheerkosten van die omgeving.

Kort samengevat: als u een klein bedrijf heeft met basis wensen en ondersteuningsbehoeften, kunt u waarschijnlijk geld besparen en voldoende functionaliteit hebben met een Office 365-abonnement.

Als u echter op zoek bent naar een vervanging of aanschaf van een IT-omgeving voor uw bedrijf die weinig tot geen moeite van uw kant vereist, u “risicoloos” wilt werken, of als u bedrijfsapplicaties hebt, dan is er een cloud-desktopoplossing de beste oplossing.